Preskočiť na obsah
Domovská stránka » Ako opraviť defekt/vymeniť plášť?

Ako opraviť defekt/vymeniť plášť?

Ako opraviť defekt/vymeniť plášť?

Defekt je zrejme najčastejšou závadou na bicykli. Vzhľadom k jednoduchosti opravy by malo byť pre každého cyklistu štandardom zaobísť sa bez návštevy odbornej dielne. To všetko samozrejme za predpokladu, že naša podsedadlová brašňa pri pohybe ďalej od domovskej základne v sebe skrýva náhradnú dušu, montpáky, prípadne sadu lepenie.

1. Po defekte z duše vypustíme zbytok vzduchu a odtlačíme patku plášťa po celom obvode od ráfika. Ak je ventil v ráfiku zabezpečený pomocou matice, odskrutkujeme ju.

2. Ako opraviť defekt/vymeniť plášť?Staré pravidlo hovorí o tom, že s demontážou by sme mali začať oproti ventilu. Zásadne používame špeciálne montpáky, skrutkovač a podobné náhrady sú pre plášť zlom. U plášťov s kevlarovou pätkou si väčšinou vystačíme s jednou. Tú vložíme medzi plášť a ráfik, nadvihneme patku, pretiahneme ju cez hranu ráfika a plášť rukou zhora stlačíme. Ťahom montpáky po celom obvode ráfika uvoľníme zvyšok plášťa.

3. Pretože plášť vybavený oceľovou patkou (niekedy i v prípade kevlarovej) bývajú pri manipulácii húževnatejší, nezostáva než použiť dve montpáky. Základný krok je rovnaký ako v predchádzajúcom bode, iba s tým rozdielom, že prvú montpáku uchytíte druhým koncom s hákom za špic. Druhou potom dokončíte demontáž. Potom už stačí len vybrať dušu.

TIP: Niektoré rýchloupínače možno núdzovo použiť ako montpáky. Myslená je tým samotná páka, nikdy nie os!

4. Ak dáme prednosť oprave duše pred jej výmenou, nezaobídeme sa bez sady lepenia. Poškodené miesto dôkladne obrúsime brúsnym papierom a potom potrieme vrstvou lepidla na ploche nepatrne väčšiou ako zvolená záplata. Po zavädnutí lepidla zložíme zo záplaty ochrannú fóliu, priložíme na poškodené miesto a pevne stlačíme. Zhruba po dvoch až piatich minútach (záleží na druhu lepidla, je dobré vychádzať z údajov v návode) môžeme pristúpiť k vloženiu duše späť do plášťa. Majte na pamäti, že lepiť možno len drobné defekty. Nemožno (prípadne len veľmi ťažko as neistým výsledkom) opravovať veľké prierazy.

Tip: Defekt nemusí znamenať len problémy s dušou, otvor sa môže objaviť iv plášti. Pre núdzový dojazd môže pomôcť jeho vypodloženie napr. niekoľkokrát preloženým obalom z tyčinky, igelitovým sáčkom, kusom starej duše atď (fantázii sa v tomto prípade medze nekladú).

5. Pred samotným vložením duše do plášťa sa hmatom uistite, že v ňom nie je zarazený nejaký predmet, ktorý mohol defekt spôsobiť a mohol by opravenú dušu opäť poškodiť (väčšinou to bývajú tŕne, sklo, tenký drôt, ostrý kameň, vetva alebo “len” nečistoty) .

TIP: Netesnosť duše môžu mať na svedomí aj ventilky. Tie sa rozdeľujú na tri typy: galuskový, auto a typ Dunlop.

Galuskový – niektoré sa skladajú z dvoch kusov, tu pomôže kontrola dotiahnutia samotného ventilu do tela ventila (stačia kombinované kliešte). Ak ani to nepomôže, možno vymeniť vnútro ventilu. Ten sa však cenou blíži lacnej duši, preto sa vyplatí uschovať vnútrajšky zo starých duší (ak sú demontovateľné).

Autoventil – kontrolovať dotiahnutie vnútra, alebo ho vymeniť – tu sa výmena vždy oplatí aj finančne, vnútro do velo nie je drahé

Dunlop (používaný väčšinou na starších bicykloch) – netesnosť spôsobuje nedostatočne dotiahnutá prevlečná matica alebo zpuchřelá gumená hadička mimo ventila, ktorú stačí nahradiť novou.

6. Potom dušu ľahko nafúknite (tak, aby držala svoj tvar), vložte ventilčekom do ráfika a rovnomerne rozložte do plášťa. Plášť začíname nasadzovať do ráfika od ventilu – na konci si možno v prípade väčšieho odporu pomôcť vypustením vzduchu z duše, prípadne montpáky (pozor na jej usadenia, aby nedošlo k precvaknutiu plášťa). Po umiestnení plášťa do ráfika trochu zatlačíme ventil, aby plášť dušu nepritisol k ráfiku a nevytvorila sa hrča. Dbajte na to, aby ventil nebol nakrivo, časom by mohlo dôjsť k jeho odstrihnutiu (duša sa posunie po ráfiku a ventil sa odtrhne)! Po dôkladnom usadení plášťa v ráfiku duši nahustíme na predpísaný tlak a prípadne ventil zaistíme matičkou.

7. V prípade výmeny plášťa je postup rovnaký až po vybratí duše. Pätka druhej strany plášťa ide cez ráfik ľahko prezliecť, takže už nie je potrebné náradie. Ak meníte plášť s inou šírkou než bola existujúce, uistite sa, že jeho rozmeru zodpovedá i duše. Ďalšou vecou, ktorou sa pre optimálne jazdné vlastnosti oplatí sledovať, je označenie smeru rotácie plášťa. Tá je v drvivej väčšine prípadov na boku plášťa vyznačená šípkou.

1 Comment on this post

Komentáre sú uzavreté.